3 de jul. 2011

VEGAP, una entitat sense ànim de lucre al servei dels fotògrafs


Fa una setmana, el reconegut fotògraf de National Geographic Tino Soriano, va crear un grup al Facebook titulat 'Stop Cláusulas Abusivas a los Fotógrafos', amb l’objectiu de denunciar, donar a conèixer i compartir els principals abusos i dificultats amb que es troben els fotògrafs professionals. En pocs dies, el grup ha generat un intens debat al voltant dels problemes que travessen la professió, en el qual s’ha comentat reiteradament la necessitat de crear una organització que protegeixi i empari els drets i l’obra dels fotògrafs. Aquesta entitat, però, ja existeix, s’anomena VEGAP i és ben coneguda (i temuda) per les editorials i mitjans de comunicació, ja que és una societat que protegeix amb molt zel els interessos dels creadors visuals que hi estan subscrits.

La VEGAP és una entitat sense ànim de lucre creada el 1990 pel Ministeri de Cultura per a protegir i gestionar els drets de propietat intel·lectual dels autors visuals, entre els quals s’hi troben els fotògrafs, “fotoperiodistes inclosos”, segons m'ha explicat l’Anna Gallego, del departament de llicències de VEGAP.

L’entitat gestiona de forma col·lectiva els drets econòmics de les obres que es reutilitzen, en el cas dels fotògrafs, de les fotos que formen part del seu arxiu. Per tant, els encàrrecs i les primeres reproduccions, l’autor els negocia directament amb el client (aquí la VEGAP no té cap competència), però un cop publicades les imatges per primera vegada, l’entitat pot gestionar-ne les reutilitzacions.

Per a que la VEGAP gestioni els drets patrimonials de les imatges d’un fotògraf, prèviament cal que se'n faci soci. Qualsevol fotògraf, tingui l’especialitat que tingui, pot fer-se’n. El paraigua de la VEGAP és gran i acull a tothom. Nomès cal sol·licitar-ne l’admissió, signar un contracte i pagar-hi una única quota d’adhesió de 60€. La permanència a l’entitat no implica cap altre pagament, ja que es tracta d’una organització sense ànim de lucre. VEGAP gestiona els drets patrimonials que reconeix la Llei de la Propietat Intel·lectual a favor dels creadors visuals mitjançant la formalització d'un contracte d'adhesió amb el soci, que pot ser de tres tipus:

  • El fotògraf cedeix a l’entitat la gestió dels drets de totes les seves fotos d’arxiu i les que vagi produint.
  • El fotògraf cedeix totes les obres, exceptuant-ne les que ell designi.
  • El fotògraf nomès cedeix els drets d’unes fotos concretes.


Què significa cedir la gestió dels drets de les imatges a la VEGAP? Doncs que quan un client (editorial, mitjà de comunicació, etc.) vol fer ús d’una o varies imatges d’un fotògraf soci, l’entitat fa de mitjancera i s’encarrega d’autoritzar-ne la publicació, aplicar-hi unes tarifes de cessió dels drets (segons els usos de les imatges) i cobrar-les. Fins i tot, si les imatges han estat “robades” i publicades sense consentiment a qualsevol mitjà (incloent-hi Internet), la VEGAP té la capacitat legal de perseguir els infractors. Com diu l’Anna Gallego, del departament de llicències de VEGAP, “signar un contracte amb un client, negociar els preus de les imatges... són gestions feixugues que és millor que negociï l’entitat, ja que tenim la força de la gestió col·lectiva”. Actualment, VEGAP representa a l'estat espanyol els drets d'autor de més de 57.000 creadors visuals (molts d'ells consagrats), xifra que creix diàriament per la constant adhesió de nous socis en més de trenta-nou societats d'autor de tot el món amb les quals VEGAP té subscrits contractes de representació recíproca.

Un altre aspecte important a tenir en compte a l’hora de fer-se’n soci és que les tarifes que la VEGAP aplica per a la utilització de les obres han estat acordades de manera col·lectiva pels membres de l'entitat. Els imports que s’han establert són idèntics per a tots els autors en funció dels usos, tractant-los per igual d'acord amb allò que exigeix la Llei de la Propietat Intel·lectual.

Tot i que VEGAP també gestiona un extens banc d’imatges, no cal que els fotògrafs que se’n facin socis transfereixin físicament totes les seves fotos a l’entitat. En el cas que un client (editorial, mitjà de comunicació o empresa) demani a un soci de VEGAP unes imatges per a publicar, el fotògraf els les pot facilitar directament, però comunicant-ho immediatament a la VEGAP per a que s’encarreguin de la gestió econòmica dels drets. Periòdicament, l’entitat liquidarà a l’autor tots els drets que li ha gestionat i només li descomptarà les despeses d’administració que s’hagin produït.

Arribats a aquest punt, quines avantatges té fer-se soci de VEGAP, doncs? La principal és que pertànyer a una entitat que agrupa a més de 57.000 creadors visuals dóna una força que no té un fotògraf sol. Quantes vegades ens hem queixat de la manca d’unió i consens del col·lectiu fotogràfic? De la poca força que els fotògrafs poden exercir de manera individual davant un mitjà? De la nul·la capacitat de reacció davant la vulneració dels drets de propietat intel·lectual? VEGAP permet als autors superar aquestes dificultats, organitzar-se, rebre suport, i garantir i gestionar els seus drets d'una forma eficaç i gratuïta.

Tot i així, crec que, tal i com estan les coses, fer-se soci de VEGAP pot tenir efectes adversos en aquests moments de crisi, com, per exemple, que una editorial prefereixi publicar imatges d’un fotògraf que no en sigui soci per tal de negociar amb ell directament les condicions de la col·laboració i apretar-lo per aconseguir preus més baixos, una situació que s’evitaria si la gran majoria de professionals estiguessin sota el paraigua de la VEGAP.

8 comentaris:

  1. En un sector normalitzat, una associació com la Vegap resultaria interessant, el fet és que no momés hi ha problemes en la reutilització de les imatges sinó en la primera venta del material. Hem arribat a un punt de la pràctica eliminació d'un mercat que aposta per continguts gratuïts marginant per complert un sector professional. El mal vé des de l'arrel i necessitarà molt més que la gestió de la Vegap que, amb ingressos de prop de 3,5 milions d'euros (57.000 creadors x 60 €), no ha estat capaç de fer entendre a la societat del valor i els drets que tenen les nostres creacions fotografiques.

    ResponElimina
  2. Molt interessant, moltes gràcies.

    ResponElimina
  3. Ben interessant i just en un moment de convulsió per la detenció de membres de la junta de l'SGAE.

    No vull posar a ambdues entitats en el mateix sac, però està clar que els escàndols de l'SGAE no ajuden gens a la defensa dels nostres drets. Rebutjo moltes de les coses que fa l'SGAE, però com a mínim els artistes s'han espabilat per defendre els seus drets.

    Està clar, però, que si no és amb una entitat com la VEGAP on la majoria de fotògrafs professionals fossim socis no hi ha res a fer. La meva experiència en la defensa dels meus drets com a fotògraf (no en la gestió) amb la UPIFC va ser nefasta i, com altres companys, vaig marxar especialment per aquesta qüestió.

    He estat mirant per sobre el web de la VEGAP i veig coses força interessants:
    - entitat sense afany de lucre autoritzada pel Ministeri de Cultura
    - tarifes detallades i d'acord amb el tiratge
    - convenis amb entitats similars de l'estranger
    - banc d'imatges

    Això últim, però, no sé si deu funcionar bé. I és només una impressió. Em fa l'efecte que, tal i com estàn les coses en el món dels bancs d'imatges de fotografia, caldria quelcom més actual per tal que tinguéssin cabuda tots els fotògrafs i el banc d'imatges fos realment una eina de vendes eficaç. Si cedim els drets de gestió (en exclusivitat?) ha de ser així. Segurament les imatges hi estan ben protegides al banc, però, es venen? Detalls com la URL del web (http://bi.vegap.es), parlar només d'"art contemporani" i la impossibilitat de completar totalment la compra des del web em fa pensar que no estan al dia i que no és una plataforma adequada per tots els fotògrafs.

    Estaria bé que algún fotògraf associat ens expliqués amb ets i uts la seva experiència a la VEGAP.

    ResponElimina
  4. Ojalá la VEGAP pueda allanar el camino (mas bien el calvario) de los fotógrafos profesionales. Lo malo es que pertenecer a una entidad como ésta puede, en algunos momentos, ir contra tus propios intereses: yo he escuchado de un pequeño impresor/galerista/ editor de libros de Barcelona que su asesor legal le había recomendado, "para evitarse quebraderos de cabeza con los contratos y condiciones económicas", NO trabajar con fotógrafos y artistas plásticos integrados dentro de VEGAP..
    Gracias, Maria Rosa, por seguir investigando e informando para todo el colectivo fotográfico.

    ResponElimina
  5. Lamentablement crec que té força raó el Professor Badia i és per això que tan sols una minoria de fotògrafs (preguntem entre els nostres col.legues) pertanyen a aquesta entitat.
    Bon estiu a tothom.

    Jaume

    ResponElimina
  6. Hi ha algú que coneixi l'efectivitat del VEGAP en la gestió i cobrament dels drets generats en publicacions en altres països?

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari!