18 de març 2010

Un nou periodisme és possible? La aposta de Javier Bauluz per un 'Periodismo Humano'

És el que té internet, que projectes que abans semblaven inviables, ara si més no, tècnicament són possibles. En uns temps en què la funció social dels mitjans de comunicació està molt condicionada per les pressions dels interessos econòmics i polítics, encara queden professionals disposats a comprometre's i treballar per un periodisme independent. O això és el que diuen. El proper 23 de març veurà la llum Periodismo Humano, un nou mitjà de comunicació digital i sense ànim de lucre dirigit per l'únic premi Pulitzer de l'estat espanyol, el fotoperiodista Javier Bauluz. Atenció perquè la presentació oficial tindrà lloc el dimarts 23 de març, a les 11 del matí, a través d'una videoconferència per internet.

Segons Bauluz, el nou mitjà pretén desenvolupar un periodisme professional de qualitat humana, veraç, honest i independent, centrant l'atención en els més febles, els que no tenen veu, cada vegada més invisibles en els mitjans de comunicació tradicionals. El nou diari s'inspira en un manifest de periodisme, on la Declaració Universal dels Drets Humans n'és el marc ètic.

D'entrada, Periodismo Humano compta amb un equip format per 30 professionals, entre redactors, fotògrafs (en Walter Astrada n'és un), corresponsals, col·laboradors i analistes. L'objectiu és produir i difondre continguts propis i de qualitat (la majoria sota llicència Creative Commons), lluny de les notes de premsa, el copy-paste i allò tan habitual de "avui no hi ha preguntes". Sempre amb el focus situat sobre les persones i els drets humans. Els continguts estaran dividits en set seccions fixes (Migració, Dona, En Conflicte, Cooperació, Societat, Economia i Cultures) i l'apartat Enfoques, amb la participació d'experts analistes. L'accès als continguts serà lliure i gratuït, ja que la informació l'entenen com un bé públic i no com a negoci. En aquest sentit, es preveu que els ciutadans i les xarxes socials tinguin un paper determinant en l'aportació d'informacions i la distribució i difusió dels continguts.

I tot això, com ho faran si és una empresa sense ànim de lucre? Doncs bé, la idea és que els ciutadans, organitzacions socials i institucions públiques i privades que assumeixin la necessitat d'un periodisme diferent financiïn el projecte fent-se'n socis o aportant-hi donatius. Realitat o utopia?

El temps dirà si és una proposta realista o no. Internet està ple de mitjans de comunicació que busquen desesperadament un model de negoci que els permeti sobreviure. Veurem si un mitjà que es postula diferent arriba a la permanència o corre la mateixa sort que d'altres com Soitu i Factual. Tan de bo funcioni, però com diu el meu amic Víctor Puig, gran coneixedor del tema, "el consumidor/ciutadà tindrà molt a dir en aquesta evolució: ell, a través de l'ús que faci dels mitjans, és qui té la paraula".

4 comentaris:

  1. Té bona pinta. Estaré atent a el què fan sens dubte.
    Els desitjo sort i bona feina

    ResponElimina
  2. Em sembla una molt bona iniciativa, espero que aconsegueixin tirar-ho endevant!

    salutacions!

    ResponElimina
  3. Doncs mira que en els temps que corren això té merit! Esperem que funcioni i n'hi hagi més que se sumin a aquesta filosofía.

    ResponElimina
  4. Esperem que tinguin sort!!!

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari!