27 de febr. 2010

Com mantenir viu l'arxiu de diapositives


Amb la crisi econòmica colpejant els mitjans de comunicació, tota l'atenció de les empreses periodístiques està fixada a realitzar fortes i ràpides retallades de despeses per a enfrontar-se a la recessió. Una de les mesures que hem aplicat a Descobrir Catalunya i que afecta directament els fotògrafs és la de rebutjar el material fotogràfic analògic d'arxiu. No som els únics. Fins fa uns mesos, si li demanava fotos d'arxiu a un fotògraf i aquest m'enviava diverses fundes de plàstic plenes de diapositives per a que fes la meva tria, no hi havia cap problema. Podia fer la meva edició i demanar a l'empresa fotomecànica que treballa amb nosaltres que m'escanegessin les diapos triades. Però la digitalització de les diapositives comporta uns costos importants que totes les empreses intenten estalviar-se i ara els editors gràfics ens veiem obligats a prescindir de bona part de l'arxiu de molts fotògrafs.

Davant aquesta situació, no queda un altre remei que els fotògrafs que han arribat al món de la fotografia digital amb centenars o milers de diapositives i negatius, valorin si val la pena escanejar pel seu compte una part o tota del seu arxiu fotogràfic per seguir treient-li profit. Per què? A banda que el seu arxiu no estarà immòbil, podran tenir un "resguard digital" del mateix, passar pel Photoshop algun treball antic, o simplement completar la seva pàgina web personal.

Per aconseguir fitxers de qualitat, bàsicament hi ha dues opcions:
  • Comprar un escàner d'alta gama i el programari de procés necessari, aprendre a usar-los, i emprar el temps lliure per a escanejar les diapositives. Cal tenir un ordinador d'alt rendiment, a més d'un bon nombre de CD's, DVD's o discs durs per emmagatzemar de forma segura el nou arxiu fotogràfic digitalitzat.
  • Utilitzar un servei d'escanejat professional.
Malauradament, totes dues opcions costen diners. Per això, abans de decidir-se per una o altre, caldria tenir present algunes altres qüestions:
  • Per a escanejar un arxiu de diapositives es requereix temps. Es poden trigar setmanes, mesos i fins i tot anys en escanejar totes les diapositives en estones lliures.
  • Escanejar no és un procés divertit, sinó una tasca tediosa i monòtona.
  • Escanejar no és tan fàcil com sembla. Gairebé cada imatge que surt de l'escàner requereix una correcció de color, de densitat i de nitidesa.
  • Un escàner barat produeix resultats insuficients.
Pel que costa un escàner bo, el programari i tot l'equip necessari per a processar i emmagatzemar digitalment el nou arxiu fotogràfic, crec que surt més a compte encarregar a una empresa especialitzada l'escaneig de l'arxiu de diapositives. Cal demanar pressupostos i comparar-los abans de decidir-se i veure si es pot fer la digitalització tota alhora o per fases.

Així, no perdreu un temps preciós que podreu dedicar-lo a la producció de fotos i generar nous ingressos que us comenpensin de la despesa.

16 comentaris:

  1. Jo fa temps que tinc un scanner Minolta sencill, i sempre m'he preguntat si els resultats dels bons son molt millors, mai n'he fet servir. Amb el meu s'arriba facilment a veure la diferencia en quant a gra entre les diapos iso 100 barates i la velvia, per exemple. El problema el tinc amb el color dels negatius, que surt molt malament.
    (escrit en un teclat sense accents) :)

    ResponElimina
  2. Ostres Maria Rosa!
    He estat l'últim a qui Descobrir ha digitalitzat les fotos?

    ResponElimina
  3. Tot això te la seva part positiva. He vist revistes de viatges actuals publicar fotos dels anys 80 pretenent ser d'ara. Hi ha molts llocs que no s'assemblen en res a com eren fa prop de 30 anys.

    ResponElimina
  4. Potser avui hi ha escanners "mitjans" que amb el programari adequat (i una bona dosi de paciència i dedicació) permeten uns resultats molt més que satisfactoris. Jo en faig servir un d'aquests que permet digitalitzar amb bona qualitat òptica fins a 6400 dpi, tot i que habitualment ho faig a 3200. Alguns d'aquests escanejats els he imprés a 50×70 cm amb una qualitat molt bona i les que he enviat a impremta tenen una qualitat semblant.
    Cal dir que seguesc els consells de l'Hugo Rodríguez per a escanejar (més l'experiència que u va agafant en eixes "estones lliures" o en haver de servir materials antics).

    ResponElimina
  5. A Frikosal: a la pàgina de l'Hugo pots trobar una corba de correcció per aplicar als negatius en color que té en compte la màscara taronja (això si, cal escanejar com a positiu).

    ResponElimina
  6. Escanear con alta calidad en Valencia se ha vuelto dificil o imposible, B/N escaneaba con Imacon y ha cerrado, de todas formas los costes eran imposibles.
    Adquirir un escaner de este tipo supone unos10.000€, el mercado de segunda mano es escaso, unido a esto necesitaría meses para escanear una selección de todo el archivo.
    Una dificultad añadida es que las compañias actualizen o no el software para usar esos escaners.
    Mi archivo de diapos languidece en el archivo sin posibilidad de darle salida, como yo habra muchos, la unica alternativa sería una compra conjunta entre varios fotografos o que alguien se decida a arriesgarse y comprar un escaner de gama alta para dar un servicio a posteriori.
    Como nota curiosa, hay todavia algunos fotografos profesionales extranjeros que usan pelicula de forma habitual por su diferente aspecto y feeling, mas que nada paisajes y bodas.
    Un post interesante.
    saludos
    daniel

    ResponElimina
  7. Jo escanejo amb un Nikon 5000 i l´adaptador per 50 diapos. Els resultats son acceptables i em permeten continuar treient rendiment a les diapos. El vaig comprar a B&H i el preu de l´escaner i l´adaptador s´amortitza en un parell de reportatges.

    ResponElimina
  8. Maria Rosa, gràcies per les teves reflexions. M'estranya, però, que cap fotògraf hagi fet la que plantejaré... Ara molts mitjans consideren que no poden suportar el cost d'escanejar les diapositives i ens traslladen a nosaltres, els fotògrafs, aquest cost. És comprensible.

    El que no és tan comprensible és que quan nosaltres vam començar a entregar imatges digitals i vam demanar un augment en el preu dels drets de publicació de les imatges (perquè estalviàvem als mitjans el cost de l'escàner i, en canvi, s'afegia a la nostra feina la tasca d'ajustar-les correctament) tothom, s'hi va negar. Fins i tot hi va haver qui va intentar rebaixar-nos el preu amb l'excusa que ja no gastàvem pel·lícula ni revelats (no va ser el cas de Descobrir Catalunya).

    Ara, una vegada més, es carrega el pes a la baula més feble de la cadena: en aquest cas el fotògraf. Probablement, perquè som els que menys capacitat tenim per bloquejar el procés de producció d'un llibre o una revista.

    Personalment, he de dir que ho tinc resolt. Ja fa uns anys que vaig sentir la necessitat de digitalitzar el meu arxiu. Per la comoditat que comporta manejar arxius digitals enlloc de diapositives, pel fet de tenir-ne còpies de seguretat i, també, perquè vaig imaginar que arribaria aquest dia.

    Vaig comprar un Imacon Flextight 848 i em vaig associar amb un escanista. He anat digitalitzant el meu arxiu i he donat servei a altres fotògrafs i altres arxius i, d'aquesta manera, he anat amortitzant la compra de l'Imacon. Si algú no sap com resoldre aquesta situació, jo segueixo donant aquest servei... Disculpa, Maria Rosa, per la publicitat, però potser podem ajudar algú...

    ResponElimina
  9. Porto més de 10 anys escanejant les meves diapositives i hi ha moltes coses a dir, potser m'heu donat una idea pel bloc. Intentaré resumir quatre coses importants.
    He vist que els escànners plans, en general, no dónen prou qualitat, publiciten resolucions escandaloses però acostumen a ser per extrapolació. Hi ha alguna excepció, com algun Epson d'alta gamma amb una lent específica per a transparències.
    Per publicar a doble pàgina a una revista l'escànner Nikon que comenta el Rafa és suficient, i s'amortitza ràpid. No només cal una resolució igual o superior a 3500 o 4000 dpi per a una diapo de 35 mm, si no que la òptica ha de ser bona, i això es nota molt. Jo vaig optar per un Nikon 8000, ja que disposo de molt material en format mig.
    Una cosa que estalvia molta feina és crear un perfil per l'escànner que es fa servir i cada tipus de pel·lícula, això ho vaig aprendre en un curs de gestió de color de l'Hugo Rodríguez. D'aquesta manera el resultat és molt bo i immediat.
    Per altra banda recolço molt l'opinió del Francesc, té tota la raó. I els responsables, en part, som nosaltres, que no ens sabem organitzar per tenir força i defensar els que creiem just per a la nostra professió

    ResponElimina
  10. - Paco, doncs si, ets un dels últims a qui li hem digitalitzat les diapos, tot i que encara n'escanegem alguna de tant en tan perquè no hi ha més remei. Però són coses puntuals, res de reportatges sencers.
    - Jordi, t'asseguro que també hi ha algun fotògraf veterà (i algun de jove) que encara treballa amb diapositiva i que no dóna el salt al digital perquè "la diapositiva té millor qualitat".
    - Em sembla molt interessant el que proposes, Francesc. Crec que és una gran idea que els fotògrafs planifiquin estratègies conjuntes per aconseguir determinades coses. La digitalització de l'arxiu fotogràfic en seria una, però evidentment n'hi ha algunes més encara més importants.
    - A tots, gràcies per compartir les vostres experiències.

    ResponElimina
  11. Just en el moment d'escriure aquest comentari estic escanejant els meus negatius amb un "Epson Perfection 4870 Photo".
    Algunes d'aquestes digitalitzacions les tracto amb Photoshop i les publico al meu blog: http://manelcom.blogspot.com/2010/03/un-negatiu-de-miquel-marti-i-pol.html

    Gracies per aquesta entrada i els comentaris, prenc nota.

    ResponElimina
  12. Hola a tots. Jo tinc un Nikon 8000 per escanejar format mig, però la noticia és que Windows 7 no el reconeix. A més Nikon ha anunciat que no actualitzarà el software, el que és una noticia que diu molt del respecte de Nikon cap als seus usuaris si tenim en compte que l'aparell costava cap a 2500 euros...

    Ah! Un consell. Si heu d'escanejar imatges en pas universal el Nikon 5000 dona bastant més qualitat que el 8000. Abraçada a tots

    ResponElimina
  13. Albert Lleal14/3/10 20:08

    Jo també tinc el Coolscan 8000 i porto anys escanejant en moments lliures, però és una feinada. Escanejar bé, obtenint tota la informació de la diapo no és fàcil. Per si de cas, i veient com es van deteriorant les diapos amb els anys, darrerament guardo tots els escanejats a 16 bits (pesa massa, però va bé). Sé de gent que envia a l' Índia cents d' imatges per escanejar en altíssima qualitat a preus molt bons (m' han comentat que Peter Menzel ho fa). Però, qui té nassos d' enviar un arxiu per correu a l' India???

    ResponElimina
  14. Bones jo tinc un scanner :

    Nikon super coolscan 5000 ED

    Va de conya el problema es que les diapos tot i estar ben cuidades sempre queden plenes de pols que a simple vista no es veu i que per mes que intentis mantenir .... si no acabes arreglant
    l´imatge amb algun programa es com si no arreglessis res xo millor aixo que res cert.

    ResponElimina
  15. M'ha interessat molt aquest article i tots els comentaris perquè estic començant a escanejar el meu arxiu de diapositives. Tinc alguns dubtes que m'aniria bé si algú me'ls pot aclarir.
    Tinc l'escàner Nikon Coolscan V ED. M'interessa digitalitzar per preservar l'arxiu independentment de l'ús que en pugui fer després. És millor es fer-ho amb la resolució màxima de l'escànner a 4000? És suficient fer-ho a 2000? En el cas de fer-ho a 4000, em surt un arxiu de 131 Mb. Ja està bé? Hi ha alguna manera per fer que l'arxiu no ocupi tan mantenint la mateixa resolució?
    Agrairé si algú em pot orientar.

    ResponElimina
  16. Encara que és un article antic, vull aportar el meu granet de sorra. Jo també escanejo amb un Nikon Coolscan V ED. Com a software utilitzo el VueScan que te drivers per a Windows 7 i Windows 8 i que permet fer la correcció del color i la neteja de la imatge automàticament. Els resultats són mol bons, però és lent. El procés complet per a una diapositiva dura uns 4 minuts. Els resultats per això són molt millors que utilitzant el software de Nikon.

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari!